As best I can make out, CSAV plans to attempt to raise money from a "road show", I guess trying to get hedge funds and who knows else to either loan them money, or get shares. I can't be certain.
The plan is to actually downsize and streamline the company to make it profitable in 2012, and I guess raise capital to keep it going until the business improves.
Who knows, there is a lot of money out there looking for a decent return. Maybe someone will take a gamble.
I have quoted the spanish article, and below it is an english translation.
Oscar Hasbún: "Este aumento de capital no está dirigido sólo a los accionistas de CSAV"
La empresa realizará un road show en Brasil, EEUU y Europa, asesorada por BTG Pactual.
El ejecutivo asegura que hacia mediados de 2012 ya no serán el peor actor de la industria.
por Sandra Novoa F.
La Compañía SudAmericana de Vapores fijó ayer en US$ 0,2045 ($ 104 al dólar observado del día) el precio de la acción para el aumento de capital por US$ 1.200 millones. Aplicó un descuento de 10% respecto del precio promedio del miércoles y 21% respecto del promedio de octubre-noviembre (la acción ha caído 80% en el año). Este aumento de capital -5.867.970.660 nuevas acciones- es parte de la reestructuración iniciada en mayo, después que ingresara el grupo Luksic a la propiedad -a través de Quiñenco- y tomara las riendas de la administración.
Oscar Hasbún, gerente general Naviero-Contenedores, y quien ha estado a cargo del proceso, afirma que "es un precio atractivo para que los accionistas actuales suscriban lo que sus prorratas les permiten y para cualquier potencial inversionista". Explica que el descuento considera la volatilidad de la Bolsa y del tipo de cambio, y que fijaron el precio en dólares para asegurar la recaudación de los US$ 1.100 millones que gatillan la división de la empresa y la constitución de Sociedad Matriz Saam.
La opción preferente parte el 19 de diciembre y cierra el 17 de enero. Así, el proceso completo debiera concluir a más tardar la primera semana de febrero y la acción de SM Saam estaría flotando en la Bolsa durante febrero.
¿Cómo será la dinámica del road show?
Este aumento de capital no está dirigido sólo a los accionistas de CSAV. Cuando termine la opción preferente ofreceremos el remanente a terceros tanto en mercado nacional, con ayuda de Celfin, como en el internacional, asesorados por BTG Pactual. Contemplamos reunirnos con fondos de inversión en Brasil, Europa y Estados Unidos.
¿Están previendo que en la opción preferente no habrá mucha acogida?
Creemos que dado el tamaño del aumento de capital y lo atractivo de ofrecer dos acciones -Saam y CSAV- es una buena opción abrir la colocación al mercado. Mejora las posibilidades de éxito y permite el ingreso de nuevos accionistas.
¿Tienen una estimación de cuánto se pondría en la opción preferente?
Es difícil predecir. Será muy relevante lo que pase con las AFP. Creemos que es una opción muy atractiva para los inversionistas institucionales en general, por cuanto retirarían acciones de Saam, que tiene un negocio estable, con crecimiento, infraestructura y baja deuda.
¿Han sondeado el interés del mercado?
Al día de hoy, dada la situación de la industria y los resultados a septiembre de CSAV, existe preocupación en el mercado, pero durante el road show explicaremos en detalle por qué ésta es una buena opción, el impacto concreto de la reestructuración, que ésta es una compañía distinta a la que tomamos; explicaremos por qué Saam tiene un valor significativo y un enorme potencial y por qué creemos que la industria tocó fondo y ahora viene una reversión del ciclo naviero.
¿El gran incentivo para ir al aumento de capital es que al menos saldrán ras, porque sus acciones de Saam valen el equivalente al capital desembolsado, e incluso más?
Primero, el aumento de capital es una invitación a una CSAV distinta, más chica, más asociada, líder en sus mercados y con 30% de flota propia, un récord en su historia. Segundo, en un contexto en que la industria tocó fondo, por tanto es una oportunidad para invertir. Tercero, por supuesto que el atractivo tiene que ver con que los accionistas actuales, que concurran en su prorrata, recibirán al final de la operación dos acciones y una parte sustancial de la plata que pongan, si no toda, la recibirán en papeles de Saam, que posee un alto potencial de crecimiento como empresa independiente.
Saam tiene tres áreas: terminales portuarios, remolcadores y logística. Opera en muchos países, pero no en todos ellos con sus tres negocios. Una estrategia de crecimiento evidente es estar con las tres en todos los mercados.
¿Cómo se lee la valorización del área remolcadores de Saam en US$ 520 millones?
Está por sobre el valor que estimábamos para el área y consolida los fundamentos del valor de Saam. Su asociación con la holandesa SMIT fortalece sus operaciones en toda América y presenta oportunidades importantes de crecimiento en mercados como Brasil.
¿Cuán visibles son los frutos de la reformulación de CSAV?
La última línea al tercer trimestre dice poco de lo que está pasando. Nuestro negocio ha estado siempre afectado por el rubro de portacontenedores, el más volátil y más grande. Ahí entre abril y agosto perdimos un promedio de US$ 129 millones, mientras que en septiembre -primer mes donde se puede ver la reestructuración de manera efectiva contablemente- la pérdida cayó 64% respecto del promedio de ese período. Son US$ 800 millones menos al año.
En los resultados hay costos de reestructuración, efectos de tipo de cambio y otros que no son propios de la operación, sino de la solución que hemos implementado: a septiembre pagamos US$ 45 millones en costos de reestructuración y tendremos mucha de esa resaca en el último trimestre y el próximo año. Pero en la operación pura, la mejora es significativa en un mercado que está peor.
A septiembre los resultados de todas las compañías son más malos que los seis meses anteriores. CSAV es la única que tiene una mejora significativa en contenedores. Esto muestra que estamos construyendo una compañía capaz de competir en el negocio. La meta es que la estructura de costos nos permita estar entre los primeros que ganen plata cuando las cosas mejoren.
¿Cuándo estará en régimen la reestructuración?
Full en el segundo trimestre, ahí será visible la empresa nueva. Para tener utilidades dependeremos de que la industria mejore, pero ya no seremos el peor actor de la industria.
¿Qué tanto más chica será CSAV respecto de su peak?
En capacidad de carga será 47% menor respecto del peak de mayo de 2011. La capacidad de venta caerá mucho menos, porque estamos achicando una fábrica con mucha capacidad ociosa. Estimamos que en 2012 venderemos 30% menos de volumen transportado que en 2011; en plata, dependerá del precio.
¿Cuándo la industria permitiría ganar plata?
En este rubro los precios pueden variar hasta 10% a la semana. Nuestra percepción es que el tercer trimestre fue muy malo y el cuarto será peor. La mayoría de las compañías tienen problemas de capitalización, alto endeudamiento y poca caja. No resisten otro semestre malo. Por tanto, creemos que vienen más anuncios de alianzas como la de MSC-CMA en un montón de rutas y eso significa achicarse y sacar barcos. Nosotros ya lo hicimos: paramos 1% de la flota mundial. Maersk, la número 1, también dijo hace unas semanas que reducirá su capacidad. Y los tres actores principales anunciaron alzas de precios de US$ 600, 40%, a partir del 15 de diciembre en casi todos los tráficos, no porque haya más demanda, sino porque no pueden seguir perdiendo.
En enero CSAV tenía 170 barcos y hoy 119, de los cuales operamos 85 y el resto los subarrendamos; eso mismo hará el resto de los actores. Hoy el arriendo vale US$ 8.000 cualquiera sea el tamaño; 5 meses atrás una nave de 5.000 TEU costaba US$ 35.000. Con este escenario, en 2012 vemos un primer trimestre difícil, un segundo algo mejor y un segundo semestre en equilibrio, retornando a niveles normales de rentabilidad.
Recuadro :
"No estamos apostando las fichas al socio estratégico"
-¿Es factible que el socio se incorpore en el aumento de capital?
No. Un socio estratégico, que aporte conocimiento y sinergias, tiene más que ver con una fusión.
-¿Y en qué está la búsqueda del socio estratégico? ¿Se concretará después del aumento de capital?
Hoy nuestro principal foco está en hacer de CSAV una empresa rentable por sí sola. No estamos apostando las fichas al socio estratégico, no es una obsesión, porque tenemos que preocuparnos de la marcha de la compañía.
El socio puede venir o no. Es una opción atractiva que se puede dar en un minuto, pero el foco es consolidar el modelo de negocios de CSAV, y a eso estamos abocados. Y la reestructuración está dando resultado; si bien en términos comparativos hoy estamos muy mal respecto de nuestros competidores, en seis meses estaremos comparativamente mejor. El tiempo nos juega a favor, porque la industria está empeorando.
En la industria habrá consolidación por diversas vías, como acuerdos de operación conjunta de mediano y largo plazo, que es lo que hemos hecho hasta ahora (en cinco meses aumentamos nuestras operaciones conjuntas desde menos del 30% a más de 85%). La semana pasada salió un anuncio de MSC y CMA, segundo y tercer operadores del mundo, declarando su intención de abordar conjuntamente varios mercados; esa es una forma de consolidación en el hecho. En este contexto nosotros tenemos una condición bastante única en el mercado, porque somos fuertes en las rutas Norte-Sur -que crecen a tasas más altas que el resto-, en un mercado que es fuerte en rutas Este-Oeste. Por tanto, somo atractivos, porque ofrecemos complementariedad.
¿En qué plazo definirían el socio?
Hoy la industria está muy complicada, cada empresa tiene que hacer sus ajustes y para nosotros es fundamental mostrar los resultados de la reestructuración, tener una compañía con retornos similares a los de la industria y no peores. Nunca dijimos que incorporar un socio era inminente, sino que había una decisión de trabajar en la búsqueda de un socio estratégico, y eso sigue en pie.
¿Para cuánto les alcanza con este aumento de capital navegando solos?
Con esto la compañía tiene recursos suficientes para desarrollar sus planes. No creemos que vayamos a necesitar capital para financiar pérdidas.
This is translated into english using Google Translate. It does leave something to be desired.
Hasbún Oscar: "This capital increase is intended only for shareholders CSAV"
The company will hold a road show in Brazil, USA and Europe, advised by BTG Pactual.
The executive said that by mid 2012 and will not be the worst actor in the industry.
The South American Steamship Company yesterday set at U.S. $ 0.2045 ($ 104 dollar a day observed) the share price for the capital increase of U.S. $ 1,200 million. He applied a discount of 10% over Wednesday's average price and 21% on average from October to November (the stock has fallen 80% in the year). This increase in capital 5,867,970,660 new shares, is part of the restructuring begun in May, after you enter the Luksic group property Quiñenco-through, and take the reins of government.
Oscar Hasbún, general manager Naviero-Containers, and who has been in charge of the process, says "it is an attractive price to existing shareholders pro rata sign them what their permit and for any potential investor." He explained that the discount considers the volatility of the stock market and exchange rate, and set the price in dollars to ensure the collection of U.S. $ 1,100 million that trigger the division of the company and the parent company constitution Saam.
The preferred option part of the December 19 and closes on 17 January. Thus, the entire process should be concluded by the first week of February and Saam SM action would be floating on the Stock Exchange in February.
How will the dynamics of the road show?
This capital increase is not directed only to the shareholders of CSAV. When you finish the preferred option to offer the remaining third both in domestic market, with the help of Celfin, and internationally, advised by BTG Pactual. We watched together with investment funds in Brazil, Europe and USA.
Are you anticipating that there will be the preferred option well received?
We believe that given the size of the capital increase and the attractiveness of offering two action-Saam and CSAV, is a good choice to open the placing on the market. Improves the chances of success and allows the entry of new shareholders.
Do you have an estimate of how much would the preferred option?
It is difficult to predict. It will be very important what happens to the AFP. We believe it is a very attractive option for institutional investors in general, as Saam withdraw shares, which has a stable business, with growth, infrastructure and low debt.
Have you probed the market's interest?
To date, given the state of the industry and results CSAV September, there is concern in the market, but during the road show will explain in detail why this is a good option, the actual impact of the restructuring, it is a different company that we take, we will explain why Saam has significant value and huge potential and why we believe the industry hit bottom and now comes a reversal of the shipping cycle.
Is the great incentive to go to the capital increase is that at least will flush, because their shares are worth the equivalent Saam invested capital, and even more?
First, the increase of capital is an invitation to a different CSAV, smallest, most associated, the leader in its markets and its own fleet 30%, a record in its history. Second, in a context in which the industry bottomed out, so it is an investment opportunity. Third, assume that the appeal has to do with existing shareholders, who concur in its proportion, received at the end of the operation two actions and a substantial portion of the money they bring, if not all, Saam papers received in , which has a high potential for growth as an independent company.
Saam has three areas: port terminals, tugs and logistics. Operates in many countries, but not all of them with their three businesses. A clear growth strategy is to be with the three in all markets.
How to Read the recovery area Saam tugs at U.S. $ 520 million?
Is above the value we estimated for the area and strengthens the foundations of the value of Saam. His association with the Dutch SMIT strengthens its operations in America and presents significant opportunities for growth in markets like Brazil.
How visible are the fruits of the reformulation of CSAV?
The last line in the third quarter says little about what is happening. Our business has always been affected by the containership category, the most volatile and larger. Between April and August there lost an average of U.S. $ 129 million, while in September, the first month where you can see how effective the restructuring of accounting, the loss fell 64% from the average for that period. Are $ 800 million less per year.
n the results no restructuring costs, exchange rate effects and others that are not part of the operation, but the solution we have implemented: a September pay $ 45 million in restructuring costs and have a lot of that surf on the last quarter and next year. But in the pure operation, the improvement is significant in a market that is worse.
In September the results of all the companies are more evil than the previous six months. CSAV is the only one with a significant improvement in containers. This shows that we are building a company capable of competing in the business. The goal is that the cost structure allows us to be among the first to earn money when things improve.
When the restructuring scheme will be?
Full in the second quarter, there will be visible new company. For profit that the industry will rely on better, but we will not be the worst actor in the industry.
How much smaller will CSAV about their peak?
Cargo capacity is 47% lower than the peak in May 2011. The sales capacity will fall much less, because we are a factory with much shrinking spare capacity. We estimate that in 2012, selling 30% less volume transported in 2011, in silver, depend on the price.
When the industry would save money?
In this area prices can vary up to 10% per week. Our perception is that the third quarter was very bad and the quarter will be worse. Most companies have capitalization problems, high debt and little cash. Do not resist another half bad. Therefore, we believe that partnerships are more ads like MSC, CMA in a lot of routes and that means shrink and make boats. We already did: stop 1% of the world fleet. Maersk, No. 1, also said a few weeks ago to reduce its capacity. And the three major players announced price increases of U.S. $ 600, 40%, from December 15 in almost all traffic, not because there is more demand, but because they can not keep losing.
CSAV in January and now had 170 ships, 119 of which operate 85 and the rest are leased out, that it will do the rest of the actors. Today the rental costs U.S. $ 8,000 regardless of size, 5 months ago a ship of 5,000 TEU cost $ 35,000. With this scenario, in 2012 we see a difficult first quarter, a second and a better second half in balance, returning to normal levels of profitability.
Box:
"We're not betting the chips to the strategic partner"
- Is it possible that the member is incorporated in raising capital?
No. A strategic partner to provide expertise and synergies, has more to do with a merger.
- And what is the search for strategic partner? Do materialize after the capital increase?
Today our main focus is on making a profitable company CSAV alone. We're not betting the chips to the strategic partner, not an obsession, because we have to worry about the running of the company.
The partner can come or not. It is an attractive option that can be given in a minute, but the focus is to strengthen the business model CSAV, and that we are doomed. And the restructuring is paying off, but today we are comparatively very bad about our competitors, in six months we will be comparatively better. The time we play for, because the industry is getting worse.
In the industry will consolidate a number of ways, including joint operating agreements and long term, which is what we've done so far (in five months we increased our joint operations from less than 30% to over 85%). Last week came an announcement of MSC and CMA, second and third operators in the world, declaring their intention to jointly address several markets, that's a form of consolidation in the event. In this context we have a rather unique status in the market, because we are strong in the North-South routes that grow at higher rates than the rest, in a market that is strong in the East-West routes. Therefore, somo attractive, because we offer complementary.
How soon would define the partner?
Today the industry is very complicated, each company has to make adjustments and to us it is essential to show the results of the restructuring, have a company with similar returns to the industry and not worse. We never said to incorporate a partner was imminent, but had a decision to work towards finding a strategic partner, and that still stands.
For how they achieved with this capital increase sailing alone?
With this the company has sufficient resources to develop their plans. We do not believe that we will need capital to finance losses.
1 comment:
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